idea worker - fikir işçisi
ASGARİ ÜCRET POLİTİKASI ŞİRKETLERİN AYAĞINA KURŞUN SIKMAKTA MIDIR?
07.04.2017 16:46Bilindiği üzere, birçok şirket asgari ücret politikasına sımsıkı sarılmakta ve personelin çoğunluğu asgari ücretle istihdam edilmektedir. Büyümek, rekabet etmek, karlı çalışmak ve uzun ömürlü olmak isteyen şirketler "asgari ücret politikasına sarılmalı mı?" sorusu belki de bilimsel olarak araştırılması gereken bir husus. Yani çeşitli değişkenlerin istatiksel olarak analiz edilmesi vs. Fakat ben bu hususu kendi deneyimlerime dayanaraktan irdelemeye çalışacağım.
Birkaç gün önce, küçük oğluma mama almak için, ulusal marketler zincirlerinden birisinin şubesine gittim. Mamanın etiket fiyatı 63 TL... Fiyatın makul olduğunu görünce, iki kutu mama aldım ve kasaya yöneldim. Birkaç tane daha şey aldım. Ödemem gereken tutar bana söylenince, tutardan şüphelendim, ama yorgunluğumdan kaynaklı, hesap hatası yaptığımı düşündüm. Ödeme yaptıktan sonra, yazarkasa fişini inceledim ve etiketi 63 TL olan mamalar için benden 68.90 TL tahsil edildiğini fark ettim. Fazla vaktim de yok, zira 1 saatlik öğlen arasında markete gittim. İki kutu mamada 11.80 TL fark demek... Evet, çok büyük bir para değil, ama neden durduk yerde bu farkı ödemeliydim ki! Neyse, kasiyere fiyat farkını ilettim. Kasiyer şefi çağırdı ve şefle birlikte etikete bakmaya gittik. Haklı olduğuma inandılar. Neyse, özetle şunları söyledim: "Aradaki fark çok büyük bir fark değil, ama bu farka katlanmak istemiyorum. Geçenlerde Migros'ta böyle bir deneyim yaşadım. Şube çalışanları çok gönüllü olmasa da, haklılığımı teyit ettiler ve fark bana nakit olarak iade edildi.". Şefin bana verdiği yanıt özetle şu oldu: "Abi, asgari ücretle çalışıyoruz zaten. Eğer illa isterseniz, bu farkı bizim maaştan keserler.". Elbette gaddar bir insan değilim, ama neden durduk yerde fazla ödeme yapayım ki! Dedim: "Elbette bu farkın sizden kesilmesine gönlüm razı olmaz, ama ben neden patronunuza durduk yerde 11.80 TL fazla ödeme yapayım? O zaman, ürünleri iade edeyim ve paramı geri verin.". Şefin de verecek yanıtı olmadı ve kat müdürünü çağırdı. Kat müdürünün bana dediği özetle: "Paranızı iade edemeyiz, ama size 1 yıl içerisinde harcayabileceğiniz kupon verebiliriz. Maalesef sistemimiz çok eski ve para iadesi yapamıyoruz.". Çok sinirlenmeme rağmen, razı oldum. Zira vaktim dar ve müdürün de dedikleri arasında şu da var: "Israr ederseniz, aradaki fark asgari ücretle çalışan reyon sorumlusundan kesilir.". Tamam, kuponu bekliyorum. Hoppala! Kasalardan iade kuponu verilemezmiş ve altıncı kata çıkmam gerekiyormuş. "Ya sabır!" diyorum içimden. Yazarkasa fişine şef ve kat müdürü imza attı ve şefle asansöre bindik. Asansörde şefe "Müşteri memnuniyeti" konusundan bahsettim ve aldığım yanıtlar özetle: "Haklısınız, ama asgari ücretle çalışıyoruz ve patronlar bize hiç güvenmez.". İade kasasına geldik ve görevli bayan yazarkasa fişine baktı ve şunları söyledi: "Fişe güvenlik tarafından kaşe vurulmamış. İki imza olsa bile, iade alamam. Zaten ürünleri de bana getirmeniz gerekirdi. Ama aşağıda bırakılmışlar."... Doğal olaraktan, fokurdama noktasındayım, ama nezaketimi koruyorum. Bayana şunları dedim: "Şimdi, aşağı ineceğim ve fişe kaşe bastıracağım. Öyle mi!". Sinirlendiğimi anlayan şef aşağı indi ve fişe kaşe bastırdı. Neyse, bir yıl kullanabileceğim 137,80 TL'lik kupon bana verildi. Bayana sordum: "Bu kupunu sisteme kaydetmediniz. Ya kaybedersem?". Şef araya girdi ve çok önemli (!) şu uyarıyı yaptı: "Abi, para gibi saklayacaksınız."... İşte, durduk yerde, ulusal bir market zinciri tarafından param zorla alınmış oldu. Asansörle inerken, sistemlerinin hatalı olduğunu ve müşteri memnuniyetinin sıfır olduğunu tekrardan belirttim. Şef özetle şunları söyledi: "Haklısınız. Patronlar bize de değer vermiyor. Zaten asgari ücretle çalışıyoruz. Mağazalarımızın teknolojik altyapıları da çok eski..."
Yukarda kendi deneyimlerimi aktardım. Dikkat ettiyseniz, personelin en sık kullandığı cümle şu: "Asgari ücretle çalışıyoruz."... Ve kendi köhne şirketlerinin köhne politikalarını bana dayattılar ve şikâyetlerimi değerlendirmeye alacaklarına, kendi köhne şirketlerinin mevcut problemlerini bana aktardılar. Evet, bir bireyin ya da ailenin asgari ücretle bir ay boyunca geçinmesi çok ama çok zordur. Amenna! Fakat müşterinin (benim) sesim hiç dikkate alınmadı. Neden acaba? Anladığım kadarıyla, personelin şirkete karşı aidiyet duyguları sıfır. Zira geçim derdiyle uğraşıyorlar ve içten içe patronlara hınçlanıyorlar. Sahi, kurumsal bir şirkette müşteriye bu hususlar yansıtılır mı? Ben bu market zincirine bir daha gitmeyeceğime kendi kendime söz verdim. Benden zorla aldıkları 137,80 TL'yi geri aldıktan sonra, hiçbir şubelerine adımımı atmak istemiyorum. Eğer bu şirket asgari ücret politikasına aşkla sarılmasaydı ve personeline, imkânlar dâhilinde, ek olanaklar sunsaydı; böylesine berbat bir müşteri deneyimi yaşar mıydım? Sahi, siz ne dersiniz? Fikirlerinizi aşağıda belirtebilirsiniz?
—————