idea worker - fikir işçisi
MOBİLDE YOKSAN GELECEKTE DE YOKSUN
24.08.2016 00:10
Mobilde olmayan şirketler gelecekte de olmayacak. Kehanet değil, kaçınılmaz son. "Gelecekte olmamak" ifadesi batmak, iflas etmek manasında değil. Kendi yağında kavrulan veya büyüyemeyen şirketler bu yazının konusu değil. İnovatif, müşteri odaklı ve hayalleri olan şirketler bu yazının muhatabı.
Mobil dünya çok büyük şirketlerin de tahtını sallayacaktır. Mesela Microsoft... Anlı şanlı Microsoft'un tahtı sallanmakta ve kendisi de bunun farkında, ama bir etkin bir çözüm geliştiremedi henüz. Alıntı: "Windows temelli akıllı telefonların pazar payı, yüzde 2.5’dan da aşağıya düştü. Maalesef Google Android ve Apple iOS yükselirken, Windows Mobile silinip gitti.". Bir önceki telefonum Lumia. Bozulmasa, 3 yıl kullanmıştım. Ama Microsoft tüketicileri neden ikna edemedi, irdelemek gerek. Evet, mobil piyasaya Nokia ile giren Microsoft başarısız oldu ve belki de son birkaç stratejisini ancak deneyecek. Bu ifadeler iddialı gelmesin. Dünün Nokia ve BlackBerry gibi devasa şirketleri bugün ne alemde?
Peki, mobilden kastımız sadece telefon üreticileri mi? Hayır, Türk şirketleri için de mobil uygulamalar hayati önem arz etmekte. Naçizane, fikirlerimizi paylaşalım:
1) Birçok şirketimizin web sitelerinin mobil versiyonu yok. (Birçok şirketimizin de masaüstü web sitesi bile yok. Ki konumuz değil.). Mobil cihazdan şirketin web sitesini açıyorsunuz ve ekranı farklı taraflara çekiştireceksiniz ki siteyi inceleyebilesiniz. Hız ve pratiklik çağında, mevcut ve potansiyel müşterilerinizi kaçırmanız için güzel bir yöntem.
2) Mobil (ve masaüstü) sitede şirketin vizyonu ve misyonu doğru düzgün belirtilmemiş oluyor. Ki çoğu vizyon ve misyon ifadesi de kopyalanmış sağdan soldan. Halbuki vizyon ve misyon ifadeleri şirketinizi öyle bir anlatmalı ki, potansiyel müşterilerinizi ikna etmenize yardımcı olsun.
3) Mobil (ve masaüstü) sitede şirketin ortakları ve üst yöneticileri hakkında ya hiç bilgi yok veya çok yüzeysel bilgi mevcut oluyor. Ortaklar ve üst yöneticiler için kimlik gizleme zorunluluğu mu mevcut? Mevcut ve potansiyel müşterilerin ortakları ve üst yöneticileri tanıma hakları mevcut değil mi? Ticaretin temel kurallarından birisi de şu değil mi: Uzun süreli iş yapmak istiyorsanız, birbirinizi tanıyacaksınız. "Müşterilerinizle evlenin." sözü caridir.
4) Mobil (ve masaüstü) sitede şirketin hikayesi çoğu zaman olmuyor. Ruhsuz ve heyecan içermeyen ifadelerle şirket hikayesi oluşturulmaz. Şirketinizin hikayesinden ilham alan müşteriler sizle çalışmaktan zevk alacaktır.
5) Mobil (ve masaüstü) sitede şirketinizin şu politikaları hakkında yeterli bilgi olması zorunlu: İnovasyon, sosyal sorumluluk ve çevre. Varlık amacı sadece kar olan şirketler günümüz piyasasında belli bir noktaya kadar var olabilir. Şirketler içinde var oldukları toplumun hissiyatlarından ve hassasiyetlerinden kendilerini soyutlayamazlar.
6) Mobil (ve masaüstü) sitede öneri, şikayet ve memnuniyet bildirimleri için ayrı alt başlıklar olması gerektiğini savunuyorum. Tek ana başlık altında karmaşa olabileceğini ve müşterilerden gelen önemli bildirimlerin gözden kaçabileceğini düşünüyorum. Müşteri bildirimlerine muhakkak en kısa sürede geri bildirim ya-pıl-ma-lı-dır. İSO 500'e giren koca koca şirketlerimiz bile bu hususta sınıfta kalabilirler. Halbuki en küçük bir müşteri bildiriminden bile devasa faydalar sağlanabilir. Müşteri bildirimlerinin gözden kaçmaması için önlemler muhakkak alınmalı. Mesela bildirimler sadece bir yetkilinin ekranına düşmemeli. Yani bir müşteriden bildirim alındığında, birden fazla yetkiliye ulaşmalı. Müşteri bildirimlerinin nasıl ele alınacağına dair yazılı süreç muhakkak olmalı.
7) Mobil (ve masaüstü) sitede şirket ürünleri hakkında muhakkak yeterli bilgi olmalı ve bilgilendirme ifadelerinde sade ve kolay anlaşılabilir dil seçilmeli. Çoğu zaman mesleki ve teknik ifadeler kullanılıyor. Sanırsınız bütün toplum hekim ya da mühendis.
8) Yukarıda belirtilen hususlar sadece sizden mal ya da hizmet almayı düşünen müşteriler için değil. Malum, şirketlerin en değerli varlığı: Kurumsal kimliği ve insan kaynakları. Mobil (ve masaüstü) sitede şirketinizi öyle ifade etmelisiniz ki, yetenekli beyinler sizle çalışmaya can atmalı. Ruhsuz olduğu düşünülen bir şirkette kimse çalışmak istemez.
Mobil dünya çok büyük şirketlerin de tahtını sallayacaktır. Mesela Microsoft... Anlı şanlı Microsoft'un tahtı sallanmakta ve kendisi de bunun farkında, ama bir etkin bir çözüm geliştiremedi henüz. Alıntı: "Windows temelli akıllı telefonların pazar payı, yüzde 2.5’dan da aşağıya düştü. Maalesef Google Android ve Apple iOS yükselirken, Windows Mobile silinip gitti.". Bir önceki telefonum Lumia. Bozulmasa, 3 yıl kullanmıştım. Ama Microsoft tüketicileri neden ikna edemedi, irdelemek gerek. Evet, mobil piyasaya Nokia ile giren Microsoft başarısız oldu ve belki de son birkaç stratejisini ancak deneyecek. Bu ifadeler iddialı gelmesin. Dünün Nokia ve BlackBerry gibi devasa şirketleri bugün ne alemde?Mobilde olmayan şirketler gelecekte de olmayacak. Kehanet değil, kaçınılmaz son. "Gelecekte olmamak" ifadesi batmak, iflas etmek manasında değil. Kendi yağında kavrulan veya büyüyemeyen şirketler bu yazının konusu değil. İnovatif, müşteri odaklı ve hayalleri olan şirketler bu yazının muhatabı.
Mobil dünya çok büyük şirketlerin de tahtını sallayacaktır. Mesela Microsoft... Anlı şanlı Microsoft'un tahtı sallanmakta ve kendisi de bunun farkında, ama bir etkin bir çözüm geliştiremedi henüz. Alıntı: "Windows temelli akıllı telefonların pazar payı, yüzde 2.5’dan da aşağıya düştü. Maalesef Google Android ve Apple iOS yükselirken, Windows Mobile silinip gitti.". Bir önceki telefonum Lumia. Bozulmasa, 3 yıl kullanmıştım. Ama Microsoft tüketicileri neden ikna edemedi, irdelemek gerek. Evet, mobil piyasaya Nokia ile giren Microsoft başarısız oldu ve belki de son birkaç stratejisini ancak deneyecek. Bu ifadeler iddialı gelmesin. Dünün Nokia ve BlackBerry gibi devasa şirketleri bugün ne alemde?Mobilde olmayan şirketler gelecekte de olmayacak. Kehanet değil, kaçınılmaz son. "Gelecekte olmamak" ifadesi batmak, iflas etmek manasında değil. Kendi yağında kavrulan veya büyüyemeyen şirketler bu yazının konusu değil. İnovatif, müşteri odaklı ve hayalleri olan şirketler bu yazının muhatabı.
Mobil dünya çok büyük şirketlerin de tahtını sallayacaktır. Mesela Microsoft... Anlı şanlı Microsoft'un tahtı sallanmakta ve kendisi de bunun farkında, ama bir etkin bir çözüm geliştiremedi henüz. Alıntı: "Windows temelli akıllı telefonların pazar payı, yüzde 2.5’dan da aşağıya düştü. Maalesef Google Android ve Apple iOS yükselirken, Windows Mobile silinip gitti.". Bir önceki telefonum Lumia. Bozulmasa, 3 yıl kullanmıştım. Ama Microsoft tüketicileri neden ikna edemedi, irdelemek gerek. Evet, mobil piyasaya Nokia ile giren Microsoft başarısız oldu ve belki de son birkaç stratejisini ancak deneyecek. Bu ifadeler iddialı gelmesin. Dünün Nokia ve BlackBerry gibi devasa şirketleri bugün ne alemde?
—————