idea worker - fikir işçisi
OYUNLAŞTIRMA ve İÇ DENETİM
07.07.2017 18:56Oyunlaştırma (gamification) kavramı ülkemizde yeni yeni duyulmaya başlayan bir kavram. Önce gamification'ın ne olduğunu alıntılayalım: "Kullanıcı aktivitesini, sosyal etkileşimi, ya da davranışların kalite ve üretkenliğini artırma gibi "iş hedeflerine yönelik" olarak, bir sistemdeki davranışların; ödül, liderlik tablosu, geri bildirimler, hikayeleştirme vb."oyun elementleri" aracılığıyla "içsel motive edicileri" tetikleme özelliği olan oyunlara benzer bir çerçeveye sokulmasıdır. Oyunlaştırma, oyun harici alanlarda, insan odaklı bir tasarım yaklaşımı ile uygulanır."
Eğer ülkemde bir insan gamification konusunda yol almak istiyorsa, seçenek sınırlı. Öğrenmenin 3 adımlı olduğunu savunan bir insanım: Eğitimini almak, kitabını okumak ve tecrübe etmek... Gamification konusunda bu 3 adım nasıl atılabilir, kanaatimi belirteyim:
1- Coursera'da eğitimini almak: Konu hakkında yerinde eğitimler var, ama benim gibi zamanı kısıtlı insanlar için uzaktan eğitimlerin şahane bir seçenek olduğu kanaatindeyim.
2- Kitabını okumak: Sayın Ercan Altuğ beyin Oyunlaştırma kitabını okumak.
3- Tecrübe etmek: Mevcut işimize oyunlatırmayı nasıl ekleyebiliriz, sorusuna yanıt/çözüm aramak.
İç denetimin soğuk bir yüzü olduğu kabul edilir. Açıkçası çoğu kimse "denetlenmek ve denetlenen" gibi kavramlardan hoşlanmaz. Her ne kadar, "denetlenen" kavramı yerine "iç müşteri" kavramı getirilmeye çalışılsa bile, iç denetimin sevimli olarak kabul edildiğini pek söyleyemiyorum. İşte, iç denetçilerin iletişim yeteneklerini daha iyi seviyeye çıkarmaları için bir sebep daha.
İç denetim ile oyunlaştırma kavramını bir araya getirmekte fayda mülahaza ediyorum. Sorgulayan, hesap soran ve hata bulan iç denetim elbette sevilmez. Yapısal sorunlara çözüm arayan, insanlarla derdi olmayan, yalın düşünen, riskler üstüne odaklanan ve sistem değişimine katkı sunmaya çabalayan iç denetim fikrini oturtabilmek adına, oyunlaştırma kavramlarını iç denetimle nasıl buluşturabiliriz, sorusuna verilebilecek anlamlı yanıtlar olduğunu düşünüyorum. En basitinden bir örnek: Bulguların giderilmesine en çok katkıda bulunan personelin (iç müşteri/denetlenen) sıralanması, madalya sistemi ve ödüllendirme...
Şirketlerimizin kaynakları oldukça sınırlı ve zaten iç denetim kaynağı bulunduran şirket sayımız da oldukça az. İşte, iç denetim gibi sınırlı ve önemli bir kaynağı daha verimli kullanabilme adına, bir öneri sunuyorum. İç denetçilerin müşterileriyle aralarındaki zihni bariyerlerin mümkün olduğunca yıkılması adına, iç denetim ile oyunlaştırma tekniklerinin birlikte dans etmesinde fayda mülahaza ediyorum
—————